Opuszczone budynki, imprezy, gry i wiele innych...
  • Relacja z I wypadu do Czarnobyla
  • Relacja z II wypadu do Czarnobyla.
jtemplate.ru - free Joomla templates

Stacja Parysów 2016


Dawno nie zwiedzałem, trzeba nadrobić zaległości. Zafascynowałem się miejscówką zamieszczoną na Forgottenie, która znajdowała się w okolicy. Obiekt został odwiedzony, przez znajomych z K.G.B. i przyznam, że wyglądał całkiem ciekawie. Byłem ciekaw, czy udając się na miejsce, zastanę lokalizację w tak znakomitym stanie. Miałem farta, miejsce zachowało się w znakomitym stanie. Po kontakcie telefonicznym z Młodym z K.G.B. okazało się, że nawet dwa miejsca.

 

Miejscówka, jest dokładnie Nastawnią Wykonawczą, wykonującą rozkazy Nastawni Dysponującej. Tak się składa, że mam kolegę pracującego w PKP i to dzięki niemu, zawdzięczam fachową wiedzę zawartą w treści tego artykułu. Tak więc Sewerynie, stokrotne dzięki za rzeczoznawstwo.  

Zajeżdżam pod lokalizację, wychodzę z auta i znajduję otwarte drzwi. Moim oczom ukazuje się klatka schodowa i wchodzę nią do piwnicy.  W piwnicy znajduje się trochę śmieci, prawdopodobnie po mieszkańcach, którzy zamieszkiwali pierwsze piętro budynku. 

W innych piwnicznych pomieszczeniach znalazłem też inne rekwizyty, ale związane już z PKP.

Zrobiłem zdjęcia prowizorycznym łopatom, które używane są zimą do odśnieżania na posterunkach dróżników przejazdowych i nastawniach, nawet w czasach obecnych. 

Z prostokątnym znakiem z literą „W” kolega Sewerym się nigdy nie spotkał, ale może on dotyczyć „Górek Rozrządowych”, oraz dodatkowo oznaczać „wykolejnicę”. Co najciekawsze, znak może wcale nie być związany z koleją. 

W centrum podpiwniczenia znajduję kolejne schody, które porwadzą mnie do posterunku Nastawni Wykonawczej. Zdjęcia przedstawiają dźwignie służące do mechanicznego przestawiania elementów infrastruktury kolejowej. Dźwignie są skonstruowane w ten sposób, że przekłada się je siłą mięśni, a nie elektrycznie, ponieważ zastosowany jest to rodzaj pewnych przeciwwag połączonych linami z betonowymi wahadłami.  Pierwsze dwie dźwignie od lewej dotyczą tzw. Wykolejnic (rzecz służąca w kolejnictwie w momentach awaryjnych do bezpiecznego usunięcia zagrożeń np. wykolejenia niebezpiecznego wagonu). Trzecia i czwarta odpowiada za rygle blokujące ułożenie elementu. Reszta dotyczy do rozjazdu, a rozjazd służy do zmiany toru po którym porusza się pojazd szynowy. 

 

W tym miejscu kolega wstąpił uwagę, o tym jak można oblać egzamin na dyżurnego ruchu. Wystarczy pomylić pojęcie zmiany toru, ze zmiana kierunku jazdy. 

Skrzynka zamieszczona na fotografi przedstawia tablicę ze światełkami które określają położenie danych obiektów infrastruktury ( wykolejnic/rozjazdów).

A tutaj mamy najciekawszy element z całej mojej wyprawy. Pulpit Dyżurnego Ruchu, który jest odwzorowaniem układu torowego obiektu. Na nim za pomocą świecących się lampek, można określić położenie pojazdu, oraz miejsca w których znajdują się urządzenia typu: zwrotnica, wykolejnica. 

Kolejne dźwignie w mojej galerii odpowiadają za mechaniczne podawanie sygnałów na semafory. Semafory, to urządzenia umieszczone w gruncie (tak przepisuję definicję, co mi kolega napisał) wyświetlające znaki informacyjne rozpoznawane przez każdego kolejarza, informujące mechanika, osobę prowadzącą pojazd o tym gdzie i z jaką prędkością może pojechać, lub w ogóle zezwalający na jazdę, lub nie (koniec cytatu). 

To foto prezentuje prawdopodobnie unowocześnioną tablicę grzałek. Przy wykolejnicach i rozjazdach są montowane „grzałki”, które w okresie zimowym  pomagają w płynnym prowadzeniu ruchu pociągów. 

„Tu wtrącę Ciekawostkę Nastawnia w Otwocku która jest dość nowocześnie wyposażona i prowadzi ruch za pomocą PC , takich udogodnień na gruncie jak grzałki - NIE POSIADA - ;/ wiem bo byłem tam zwrotniczym i popylałem na nocnych dyżurach, w gumiakach przez śnieg (czasem do pasa) o 3:30 żeby odśnieżyć 4, 5 albo 6 rozjazdów miotełką żeby pierwszy pociąg o 4:15 mógł wyjechać. Piękne czasy!”

Z pamiętnika byłego zwrotniczego.

 

"Dziennik zewnętrznych oględzin rozjazdów" - fachowo i po kolejowemu D- 831 czemu do tej pory nie wiem ??:D Książka służąca do ewidencjonowania wykonywania prac w terenie przez pracowników technicznych prowadzących prace naprawcze i konserwatorskie na gruncie.

(Biały znak z trzema czarnymi skośnymi paskami) - powinien znać każdy posiadacz prawa jazdy. Oznacza zbliżanie się do przejazdu przez tory w poziomie szyn. 3 paski oznaczają przeważnie odległość 150 metrów. 2 paski - 100 metrów i 1 - analogicznie 50 m. 

W takim momentach przydałaby się większa ogniskowa.

Piękna i w bardzo dobrym stanie Ręczna przekładnia rozjazdu, o dziwo z nowym typem zamknięcia tzw. "suwakowym" a nie "hakowym" ( chodzi o element poniżej szyny z prawej strony). Czarne pudełko z białym paskiem i cyferką 7 - które się obraca przy przełożeniu w drugie położenie wagi ( czyli tego okrągłego biało - czarnego gadżetu  ( a przynajmniej powinno) - daje znak mechanikowi na który tor ma ułożoną drogę. Stan szyn wskazuje, że wciąż jeżdżą tam pociągi, zapewnie towarowe.

Znaki "D "O" - lu zero, oraz wskaźnik W 14 , oznaczający zbliżanie się do miejsca z ograniczona prędkością (D0) oraz dokładne miejsce ograniczenia ( W14). Zazwyczaj do (W14) dokładany jest wskaźnik (D6) który sygnalizuje do jakiej wartości należy zwolnić bieg, a czytać go należy mnożąc cyfrę na nim zawartą - mnożąc ją przez 10 np. 5 na tablicy równe 50 km/h w praktyce a raczej do 50 km/h - czyli można wolniej ale nie szybciej ( tez można na tym uwalić egzamin). (W14 ) są pomarańczowe to oznacza że ograniczenie jest czasowe , a gdy maja białe tło to ograniczenie obowiązuje na dłuższy okres czasu.

Tak wyglądają odważniki od dźwigni o które były opisane wcześniej.

Cięgła mające zwielokrotnić siłę wkładaną przez dyżurnego przy przekładaniu dźwigni.

I w ten sposób udało się po raz drugi w tym roku wyruszyć na soczystą eksplorację. Na koniec jeszcze raz podziękowania dla Specjalisty kolegi Seweryna, który rozjaśnił mi bardzo wiedzę na temat budynku, który dane mi było odwiedzić. 

 

 

 

 

Panel boczny

Promowani

 

 

 

EXPLORATION RUINS

 

Facebook


Kontakt: pawelet@wp.pl